Under hovedmenupunktet Bestillinger håndterer vi oprettelse og redigering af censorbestillinger.

Opret bestilling For at oprette en ny bestilling, skal du først klikke på den blå knap Opret bestilling. Dette åbner en pop-up, hvor du skal udfylde information om bestillingen.
Felterne er som følger:
- Kursus/Fagets navn – Navn på faget, som angivet i studieordningen.
- Beskrivelse – En kort beskrivelse af eksamenen.
- Udbud – Vælg det udbud, bestillingen hører til.
- Enhed – Vælg den enhed, som er ansvarlig for faget.
- Prøveform – Her kan vælges mellem Mundtlig, Skriftlig eller Digital eksamen.
- Prøvetype – Du kan vælge mellem Ordinær, Omprøve/ombedømmelse ifm. ankesager (med ny censor) og Sygeprøve/reeksamen.
OBS: Ved valg af Omprøve/ombedømmelse, skal du tilføje en note under “Opmærksomhedspunkt til sekretariat”. Dette låser bestillingen, indtil sekretariatet har godkendt den. - Studieordningslink – Indsæt link til den relevante studieordning. Hvis det er ikke er muligt, så kan denne punkt springes over.
- Eksamenssted – Vælg eksamenssted fra dropdown-menuen, baseret på den valgte enhed.
OBS: Hvis det ønskede eksamenssted ikke findes, kan du vælge Angiv andet eksamenssted. Dette eksamenssted vil kun blive brugt til den enkelte bestilling og bliver ikke gemt til senere brug.

- Afleveringsdato – Dato for aflevering. Hvis det er ikke er muligt, så kan denne punkt springes over.
- Eksamensdage (maks. 2) – Angiv op til to eksamensdatoer. Hvis det er ikke er muligt, så kan denne punkt springes over.
- Forventet antal eksaminander – Angiv, hvor mange studerende der forventes til eksamen.
- Forventet antal grupper – Angiv det forventede antal grupper.
- Censornorm (i minutter) – Angiv hvor mange minutter der er afsat pr. eksaminand.
- Eksaminatorer – Udfyld navne eller funktioner.
- Prøven afholdes på – Vælg sprog for afholdelse af prøven.
- Censortype – Vælg om bestillingen skal sendes til alle, kun institutionsansatte eller kun erhvervsansatte (aftagere).
- Køretid – Vælg om køretid skal honoreres eller ikke honoreres.
- Opmærksomhedspunkt til sekretariat – Her kan du skrive en note, som læses af sekretariatet, før bestillingen kan oprettes.
OBS: Hvis du udfylder dette felt, bliver bestillingen låst, indtil sekretariatet har behandlet noten. Det betyder, at det ikke vil være muligt at udfylde allokeringen eller sende mails, før godkendelse er sket.
Når dette er indtastet, så skal du klikke på “Næste”

Vælg fagområder
I dette trin skal du vælge, hvilke fagområder den ønskede censor skal være beskikket til. Klik på dropdown-menuen for at se en liste over fagområder. Ud for hvert fagområde vises antallet af censorer, der i øjeblikket er beskikket til det pågældende område.

Når du har valgt ét eller flere fagområder, vises de i listen over fagområder.
For hvert fagområde skal du herefter vælge det uddannelsesniveau, som censoren skal være beskikket til – fx bachelor eller kandidat.

OBS: Hvis du vælger fx bachelor og ser, at der står “0” censorer til rådighed, men at der er beskikkede censorer tilknyttet kandidat-niveauet, så vil disse censorer stadig kunne modtage et allokeringstilbud, hvis de matcher kravene.
Vælg tildelingsmetode
Når fagområder og uddannelsesniveau er valgt, skal du vælge, hvilken tildelingsmetode du ønsker at bruge. Du har her fire muligheder:
- Automatisk tildeling: Systemet sender automatisk mailtilbud til de censorer, der vurderes mest egnede ud fra en intern beregning.
- Manuel tildeling: Her bliver der ikke sendt mails automatisk. Du skal i stedet selv sende tilbud ud via bestillingen. Hvordan dette gøres, kan du læse mere om i afsnittet Manuel allokering.
- Åben tildeling: Her bliver der heller ikke sendt mails. I stedet vil alle censorer, som opfylder kravene til fagområde og uddannelsesniveau, kunne se bestillingen på fanen Mulige prøver, og frit melde sig til.
- Sekretariatet udpeger: Ingen tilbud sendes ud. Når denne metode vælges, vil sekretariatet stå for allokeringen, og du behøver ikke foretage dig mere i forhold til tildeling.

Når tildelingsmetoden er valgt, så skal du blot trykke på “Opret”. Herefter vil bestillingen være oprettet.
Manuel tildeling
Hvis du ønsker selv at stå for tildelingen, kan du bruge Manuel tildeling. Her sender du tilbud direkte til de ønskede censorer.
- Find den relevante bestilling i oversigten, og klik på det blå link for at åbne indstillingerne for den specifikke bestilling.

- Gå herefter til fanen Allokering. Hvis tildelingsmetoden tidligere er sat til Automatisk, vil du her kunne se, hvem der allerede har fået tilbud.

- Klik på knappen Allokér for at starte en manuel tildeling. Dette åbner en pop-up, hvor du kan finde og vælge censorer. Du har tre forskellige søgemetoder:
Mulige censorer
Her indsættes oplysninger om fagområde og uddannelsesniveau automatisk, baseret på det du har angivet under oprettelsen.
Du har mulighed for at justere kravene, hvis det er nødvendigt.

Under dropdown-menuen Censorer kan du filtrere yderligere, f.eks. efter uddannelsesniveau eller postnummer.

Fremsøg bruger
Brug denne mulighed, hvis du allerede ved, hvem du vil sende et tilbud til. Du kan søge direkte på navn og vælge personen.

Ad-hoc allokering
Denne funktion bruges, hvis den ønskede censor ikke allerede er oprettet i systemet. Her indtaster du CPR-nummeret og opretter en bruger manuelt, som du derefter kan sende tilbud til. oprette en bruger til personen.