For at oprette en ny bestilling skal du først navigere til menuen “Bestillinger” og klikke på “Opret bestilling”. Dette åbner en dialogboks, hvor du kan begynde at opsætte din bestilling.
Start med at indtaste fagets navn, som det er angivet i studieordningen, efterfulgt af en kort beskrivelse af eksamen. Derefter skal du vælge, hvilket udbud eksamen tilhører, samt den enhed, som eksamen er tilknyttet.
I næste trin skal du vælge prøveform og prøvetype fra dropdown-menuen. Når det er gjort, skal du indsætte et link til studieordningen, så censorer kan få adgang til den nødvendige information.
Derefter skal du udfylde oplysninger om eksamenssted, afleveringsdato, eksamensdage, det forventede antal eksaminander og grupper, samt censornormen, der angiver det forventede tidsforbrug pr. eksaminand (i minutter). Hvis eksamen er individuelt, kan antal grupper sættes til 0.
Dernæst skal du vælge eksaminatoren for eksamen, sproget eksamen afholdes på, censortypen og den afsatte køretid for censorerne. Til sidst kan du tilføje en kort besked til censorerne fra institutionen.
Der er også mulighed for at tilføje et opmærksomhedspunkt til sekretariatet. Bemærk, at dette vil låse bestillingen, indtil den bliver godkendt af en administrator. Når alle oplysninger er udfyldt, klikker du på “Fortsæt” for at gemme bestillingen.
Efter du har klikket på “Fortsæt”, skal du vælge de relevante fagområder, som eksamen omhandler. Derefter vælger du tildelingsmetoden. Her har du tre muligheder:
- Automatisk tildeling: Systemet sender automatisk en mail til de censorer, der bedst matcher kravene, baseret på fagområder, placering og køretid.
- Manuel tildeling: Du får vist de fem bedste kandidater ud fra de angivne kriterier og kan vælge en censor manuelt.
- Åben tilmelding: Her sendes ikke invitationer ud i dette tilfælde. I stedet kan censorer logge ind på Censorum, hvor der er en dedikeret side, hvor de kan tilmelde sig, hvis deres fagområde matcher bestillingen. Efter en bestemt periode vælger systemet de mest egnede censorer.
Når du har valgt tildelingsmetoden, skal du klikke på “Fortsæt” igen. Hvis alle oplysninger er korrekt udfyldt og accepteret af censorkorpset, vil bestillingen nu være synlig på listen over aktive bestillinger.
Annullering af bestilling
For at annullere en bestilling skal du starte med at navigere til menuen “Bestillinger”. Her får du en oversigt over alle aktive bestillinger. Find den bestilling, du ønsker at annullere, og klik på navnet for at åbne detaljeringssiden for bestillingen.
Når du er inde på bestillingens overbliksside, vil du se en multiknap øverst til højre. Klik på “Annuller bestilling” i multiknappen for at starte annulleringsprocessen. Systemet vil derefter bede dig om at bekræfte, at du ønsker at annullere bestillingen. Når du har bekræftet, bliver bestillingen annulleret og flyttet fra oversigten over aktive bestillinger.
Tilføjelse af fagområder til bestilling
For at ændre eller tilføje fagområder til en bestilling skal du starte med at navigere til menuen “Bestillinger”. Her vil du finde en oversigt over alle aktive bestillinger. Find den bestilling, du ønsker at redigere, og klik på dens navn for at åbne detaljeringssiden.
Når du er på detaljesiden for bestillingen, skal du gå til fanebladet “Fagområder”. Her får du en liste over de fagområder, der allerede er tilknyttet bestillingen.
Hvis du ønsker at slette et eksisterende fagområde, skal du finde det relevante fagområde på listen og klikke på skraldespandsikonet til højre for navnet. Dette vil fjerne fagområdet fra bestillingen.
For at tilføje et nyt fagområde skal du klikke på knappen “Tilføj fagområde” øverst til højre. Dette åbner en dialogboks, hvor du kan vælge det ønskede fagområde fra en dropdown-menu. Når du har valgt et fagområde, kan du angive uddannelsesniveauet for det pågældende fagområde. Det er muligt at tilføje flere fagområder samtidig ved at gentage processen i dialogboksen. Når du er færdig, skal du gemme ændringerne for at opdatere bestillingen.
Note til bestilling
For at tilføje eller ændre en note i journalen til en bestilling, skal du starte med at navigere til menuen “Bestillinger”. Her vil du se en oversigt over alle aktive bestillinger. Find den bestilling, du ønsker at opdatere, og klik på dens navn for at åbne detaljesiden for bestillingen.
Når du er inde på detaljesiden, skal du gå til fanebladet “Journal”. På denne side finder du en oversigt over tidligere noter til bestillingen. Hvis du ønsker at tilføje en ny note, kan du klikke på knappen “Tilføj note” øverst til højre. Dette åbner en dialogboks, hvor du kan skrive den ønskede note. Når du har udfyldt noten, skal du gemme den, så den tilføjes til journalen.
Ændringer eller tilføjelser i journalen bliver herefter synlige på listen og kan hjælpe med at holde styr på historikken for bestillingen.